
Almedalen, Visby – 26 juni 2025
Under årets Almedalsvecka samlade Business Sweden tillsammans med Nordic Angels investerare, entreprenörer och näringslivsprofiler till ett välbesökt frukostevent. Temat för morgonen var högaktuellt: Hur kan svenska scaleups och tillväxtbolag växla upp internationellt – i ett osäkert omvärldsläge?
Med en inspirerande mix av samtal, analys och möten fick deltagarna del av konkreta insikter om exportstrategier, globala marknadstrender och utmaningar i det internationella affärsklimatet. I centrum stod frågan om hur svenska bolag bäst kan ta nästa steg på den globala scenen.
Tre nyckelfrågor stod i fokus:
Vilka marknader är mest intressanta för svenska bolag framåt?
Med nya geopolitiska förutsättningar och förändrade handelspartners är det viktigare än någonsin att förstå vart tillväxten finns – och var riskerna är som störst.
Hur påverkar handelshinder och exportkontroller dagens internationella affärer?
Ett skärpt globalt regelverk ställer nya krav på både compliance och affärsstrategier.
Vad krävs av svenska scaleups information och exportsatsning?
Tillgång till rätt kompetens, finansiering och nätverk var återkommande teman under samtalen.
Global Business Climate Survey 2025 – ny data från 37 marknader
Under morgonen presenteras även resultat från den årliga undersökningen Global Business Climate Survey 2025, som Business Sweden genomfört i samarbete med utrikesförvaltningen. Rapporten är baserad på svar från svenska företag verksamma i 37 av världens viktigaste marknader, och ger en tydlig bild av affärsklimatet, möjligheter och risker.
Ett stort tack till alla som bidrog
Business Sweden riktar ett varmt tack till våra engagerade talare:
Jan Larsson, VD Business Sweden
Lena Sellgren, Chefsekonom Joakim
Abeleen, Chef för region Asien och Oceanien
Rauf Pen Nord
https://www.linkedin.com/company/business-sweden/posts/?feedView=all


